A német turizmus fenntartható fejlődése Czeiszing Miklós, a DZT magyarországi képviseletének vezetője beszélt a német turizmus sikereiről, kiemelve, hogy 2024-ben várhatóan újra elérhetők lesznek a 2019-es csúcsév eredményei. A fenntarthatóságot középpontba állító „Feel Good” kampány és az UNESCO világörökségi helyszínek népszerűsítése különösen fontos szerepet játszik ebben. A kampány szlogenje, a „Stay longer”, a hosszabb tartózkodásra és az ökológiai lábnyom csökkentésére ösztönöz. A Best Western szállodalánc széles kínálata Sabine Lüttge és Alexander Klöckler, a Best Western képviselői a szállodalánc 19 különböző márkáját mutatták be, amelyek a luxusszínvonaltól a gazdaságos kategóriáig minden utazói igényt kielégítenek. A Best Western Plus és Best Western Premier szállodák magas színvonalú szolgáltatásokat kínálnak, míg a SureStay márka kedvező árú alternatívát nyújt. Emellett a WorldHotels csúcskategóriás hotelei is kiemelkednek egyedi atmoszférájukkal. Magyarországi jelenlét Hazánkban a négycsillagos Best Western Plus Lakeside Hotel Székesfehérváron képviseli a szállodaláncot, amely a modern eleganciát és a természetközeli környezetet ötvözi.
Peter Adrian, a berlini székhelyű Német Ipari és Kereskedelmi Kamara (DIHK) elnöke szerint a kormánykoalíció felbomlásával „tovább nőtt a bizonytalanság a vállalatok számára”. "A német gazdaságnak jelenleg semmire sincs nagyobb szüksége, mint a bizalomra egy olyan gazdaságpolitikai irányvonal iránt, amely végre ismét javítja a beruházási és növekedési feltételeket” - hangsúlyozta Adrian. „Ezért egy rövid átmeneti szakaszban reménykedünk. Mert a Németországban, Európában és a világban tapasztalható többszörös kihívások időszakában csak egy cselekvőképes, parlamenti többséggel rendelkező kormány képes meghozni a szükséges döntéseket.” Most az számít, hogy „előre tekintsünk” - figyelmeztet a DIHK elnöke. „A legfontosabb prioritás gazdaságunk stabilizálása: Csökkenteni kell az energiaköltségeket, beruházásbaráttá kell tenni az adórendszert, meg kell szüntetni a túlszabályozást és a sokféle jelentéstételi kötelezettséget, és gyorsan egyszerűsíteni kell a tervezési és engedélyezési eljárásokat.” Adrian szerint: „A súlyos válságba került gazdaságunk fellendülése nélkül sok minden nem fog sikerülni. Hiszen az állami kiadásokat hosszú távon csak növekedéssel tudjuk finanszírozni. Ez vonatkozik a belső és külső biztonságra éppúgy, mint a szociális rendszereinkre és az ambiciózus klímavédelemre.” Forrás: DIHK
Izgalmas választási kampány után mostanra egyértelművé vált, hogy a republikánus elnökjelölt, Donald Trump költözik be a Fehér Házba. Peter Adrian, a berlini székhelyű Német Ipari és Kereskedelmi Kamara (DIHK) elnöke arra számít, hogy a német kereskedelem az USA-val most nehezebbé válik. „A német gazdaságnak nagyobb protekcionizmusra és magasabb kereskedelmi korlátokra kell felkészülnie Donald Trump második hivatali ciklusa alatt” - mondta Adrian. „Ennek következtében fennáll annak a veszélye, hogy sz USA-val folytatott kereskedelem sokkal nehezebbé válik.” A DIHK elnöke rámutatott, hogy az USA a német vállalatok legfontosabb exportpiaca, és várhatóan 2024-ben felváltja Kínát Németország legfontosabb kereskedelmi partnereként. „Ha Trump általános importvámot vezet be, az a német gazdaság számára - az amúgy is feszült helyzetben - súlyos visszaesést jelentene” - véli az elnök. „Sok vállalat aggódik az USA Kínával szembeni keményebb fellépése miatt is. Egy éles kereskedelmi konfliktus Németország legfontosabb kereskedelmi partnerei között további terhet jelentene a nemzetközi üzleti élet számára”. A befektetési feltételek továbbra is kedvezőek Ugyanakkor azonban az USA továbbra is „vonzó piac marad, amely kedvező feltételekkel vonzza a német befektetéseket” - tisztázza Adrian. „A társasági adó bejelentett csökkentése pozitív lökést adna az amerikai gazdaságnak, és új megrendeléseket jelenthetne a német vállalatok számára is. Az emelkedő importvámok és a helyi tartalomra vonatkozó előírások azonban szintén növelik a nyomást, hogy többet termeljenek helyben - esetleg a német telephelyek rovására”. A DIHK elnöke összegezte: „Az USA még a zavaros időkben is nélkülözhetetlen gazdasági partner marad a német vállalatok számára. Az USA-ban működő külföldi kereskedelmi kamaráinkkal együtt továbbra is azon fogunk dolgozni, hogy az Atlanti-óceán mindkét oldalán a vállalatok tisztességes párbeszédet és versenyt folytassanak egymással - mindkét fél javára.” Forrás: DIHK
Czeiszing Miklós, a DZT budapesti irodájának vezetője moderálta az eseményt, míg Catarina Erceg, a visitBerlin magyaroszágért felelős menedzsere Berlin (újonnan kialakuló) sokszínű kulturális lehetőségeit mutatta be. A város sokféleképpen készül megünnepelni a berlini fal leomlását. Minden ötödik évben több programot is szerveznek, és idén különösen nagy hangsúlyt fektetnek e történelmi esemény, valamint a szabadság és a demokrácia értékeinek méltatására. Meghirdettek egy plakátrajzoló versenyt, workshopokat tartanak, ahol a ma Berlinben élők írhatnak, rajzolhatnak. A plakátok egy novemberre időzített ingyenes könyvben is megjelennek majd, a FREI-HEIT című kiadvány is az ünnep része lesz. Berlin mindig is világvárosnak és a kultúra fellegvárának számított. Burkhard Kieker, a Berlini Turisztikai Hivatal vezetője szerint "az emberek a város különleges hangulata miatt utaznak ide, azt is szoktuk mondani, Berlin a rossz sztereotípiák diótörője. Mindent, amit olyan emberek gondolnak Németországról, akik régóta nem jártak itt, Berlinben 15 perc alatt elfelejtik. Befogadó, színes, kulturális fővárosa vagyunk Németországnak. A számos intézmény, amit fenntartunk ezt szolgálja." Berlinnek 2025-ben még több oka lesz az ünneplésre. 2025 az EMOP – egy városi fotóművészeti kiállítás központja lesz, 250 éves a Múzeumsziget, ahol ugyan egyszerre zajlik öt múzeum felújítása, de például a Pergamon Panoráma már most várja a látogatókat. Újra megnyitják a Pávaszigetet (Pfaueninsel), ez egy igazi időutazásnak számít majd, mesterséges intelligenciával fogják megvilágítani, fényfestéssel beszínezni a falakat. 25 éves lesz a C/O Berlin is – egy magán fotógaléria, ami új kiállítással készül a születésnapra: „Az őrült 90-es évek” címmel. Catarina Erceg találóan foglalta össze Berlin szellemiségét: „A cél mindig az, hogy Berlint minél érdekessebben mutassuk be!”. A Német Turisztikai Hivatal honlapja a visitBerlin honlapja
Magyarország bruttó hazai terméke (GDP) a második negyedévben 0,2%-kal csökkent az első negyedévhez képest. Az adatok közzététele előtt az elemzők még 0,5% körüli növekedést vártak. Éves összehasonlításban azonban a második negyedévi GDP még így is 1,3%-kal volt magasabb a 2023-as adatnál, az első félév egészét tekintve pedig 1,5%-os volt a növekedés. Az első félév gyenge teljesítményre reagálva Varga Mihály pénzügyminiszter az egész évre nézve már csak 1,8-2-2 százalékos növekedést tart reálisnak a korábbi, 2,5%-os hivatalos előrejelzés helyett, jövőre pedig 3,5 százalékos növekedést vár, a korábbi 4,1 százalékos prognózis helyett. Link a grafikához: Magyarország bruttó hazai terméke 2021 - 2024 (A bruttó hazai termék alakulása) Az ipar lassítja a teljes gazdaságot A KSH szerint a gyenge számokat elsősorban az ipar hozzáadott értékének csökkenése okozta. Az ipari termelés az év első öt hónapjában mintegy három százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, elsősorban azért, mert az exportértékesítés csaknem 6 százalékkal esett vissza. A legerősebb termeléscsökkenést a villamos berendezés gyártása ágazatban regisztrálták (-19%), emögött az akkumulátorgyártás 32%-os visszaesése volt a fő tényező. A termelés visszaesése jelentős volt a járműgyártásban is (-15%), amely a teljes ipari termelés negyedét adja. A közúti járművek gyártása 19%-kal, a járműalkatrészeké pedig 10%-kal csökkent. A gyenge termelés a külkereskedelmi adatokban is tükröződik. Euróban számolva a magyar export 5%-kal csökkent a január-májusi időszakban az előző év azonos időszakához képest. Az import még közel 12%-kal is csökkent a gyenge kereslet miatt, így Magyarország rekordösszegű, 6,7 milliárd eurós exporttöbbletet termelt mindössze öt hónap alatt, ami a bruttó hazai termék jó 6%-ának felel meg. Összesítve gyenge volt az Európai Unió gazdasága A magyar adatokkal egy időben 13 másik uniós ország is közzétette a második negyedévre vonatkozó első becslését a GDP-ről. Az adatok szerint az EU-ban az előző negyedévhez képest gyenge, 0,3%-os, az előző év második negyedévéhez képest pedig 0,7%-os volt a növekedés. Különösen Németország - Magyarország legfontosabb értékesítési piaca - gyengélkedik (-0,1% az előző negyedévhez képest és -0,1% az egy évvel korábbihoz képest is). Ezzel szemben a spanyol gazdaság átlagon felüli növekedést mutat, az első negyedévhez képest 0,8%-kal, az előző évhez képest pedig 2,9%-kal nőtt a GDP. Link a grafikához: Bruttó hazai termék az EU-ban a 2. negyedévben (Változás az előző negyedévhez képest százalékban) Link a grafikához: Bruttó hazai termék az EU-ban a 2. negyedévben (Változás 2023 második negyedévéhez képest százalékban)