Német-magyar üzleti lehetőségek - Konkrétan és gyakorlatiasan
A DUIHK 12. Konzultációs Napja ismét lehetőséget kínált a kamara fő küldetésének (és alapkompetenciájának) bemutatására - a német és magyar partnerek közötti közvetlen üzleti kapcsolatok előmozdítására. A tematikus fórumok középpontjában ezúttal a globális ellátási láncok, a fenntartható HR-menedzsment és a kamarai tagság előnyeinek hatékony kihasználása állt. A gazdaságfejlesztési trendeket is bemutatták, és mintegy 70 egyéni tanácsadásra került sor a kamara szakértőivel.
Barbara Zollmann ügyvezető igazgató először is bemutatta a DUIHK szakterületeit - mindenekelőtt a piacra lépés/terjeszkedés támogatását és az egyéni tanácsadást/közvetítést -, valamint a fókusztémákat, mint például a munkáltatói márkaépítést ("Szakképzési díj", "Megbízható munkáltató" minősítés) és a régióknak szentelt nagyobb figyelmet. Konkrét piaci példákkal és számadatokkal mutatta be a német-magyar üzleti és gazdasági kapcsolatok szoros összefonódását, különösen a növekvő kereskedelmet és forgalmat. Dirk Wölfer kommunikációs vezető betekintést nyújtott az aktuális gazdasági előrejelzésekbe és a legújabb konjunktúrajelentés első eredményeibe, amelyet április 24-én tesznek közzé. Az eredmények többek között negatív gazdasági kilátásokat állapítottak meg a német vállalatok számára, ami a gazdaság lassulását jelentheti. Az is kiderült, hogy Magyarország nemcsak a közép-kelet-európai régió más országaival áll közvetlen versenyben, hanem olyan országokkal is, mint Portugália és Marokkó.
A tematikus fórumok a következő témákkal foglalkoztak: "Magyarország, mint beszerzési piac – magyar beszállítók esélyei", "Fenntartható munkaerőgazdálkodás – Bevált kis- és középvállalati stratégiák" és "Az értékes és aktív tagság – Hogyan hasznosítom a legtöbbet a tagságból?", amelyekről különböző cégek képviselői és vendégek beszélgettek. A rendezvény során az előadásokkal és beszélgetésekkel párhuzamosan egyéni tanácsadásra is sor került a kamara szakértőivel.
Az ellátási láncok témája rávilágított az alkalmazkodóképesség és a sokoldalúság egyre nagyobb jelentőségére a piacon, hogy a globális válságok - és ebből következően az ellátási láncokra nehezedő terhek - ellensúlyozása és a versenyképesség megőrzése érdekében. A piaci hatások, mint például az ellátási láncok átvilágításáról szóló tervezett uniós jogszabály, egyre inkább megkövetelik az ellátási láncok átláthatóságát. Hangsúlyozták továbbá a megelőző intézkedések előnyeit az eszkalációkezelésben és az Európán kívüli versenytársakkal való növekvő versenyt. A záró panelbeszélgetésen az előadók ajánlásai a diverzifikációt, a kockázatelemzést és a rugalmasságot hangsúlyozták.
A humánerőforrás-menedzsment tekintetében a hozzáértő munkaerő toborzásának stratégiáit ismertették, és hangsúlyozták a munkaadó és a munkavállaló közötti kölcsönösséget a munkavállalói termelékenység és hatékonysággal kapcsolatban, a beilleszkedési folyamattól a vállalatba való teljes integrációig. A munkavállalók jóléte nemcsak a szervezet imázsát javíthatja, hanem a kreatív teljesítményt is. Ennek magában kell foglalnia az "energetizáló" beszélgetéseket és a kívánt gondolkodásmódot, valamint aktív és meghatározó kommunikációs szerepet kell vállalnia az optimális motiváció és a tehetségfejlesztés érdekében. A szakképzett utánpótlás célzott megteremtése a szakképzés iránti elkötelezettségen keresztül, valamint a mentorok alkalmazása a vállalathoz belépő alkalmazottak jobb beilleszkedése érdekében szintén hangsúlyt kapott.
A 3. fórumon egy panelbeszélgetés keretében a vendégek lehetőséget kaptak arra, hogy a meglévő tagoknak kérdéseket tegyenek fel a DUIHK-val kapcsolatos tapasztalataikról és együttműködésükről, valamint hasznos tippeket és tanácsokat kapjanak a hatékony tagsághoz. Minden tag hangsúlyozta az interaktivitás és a személyes részvétel fontosságát a tagságban rejlő lehetőségek teljes kiaknázása érdekében. Helyesen alkalmazva lehetőséget kínál operatív kapcsolódási pontok, szakértői csoportok és új célcsoportok megtalálására. A tagok hasznos tanácsokat, információkat és tapasztalatokat használhatnak fel saját vállalatuk piaci pozíciójának javítására. A tagok konkrétan megemlítették a DUIHK-tól kapott támogatást új helyszíneken történő irodanyitáshoz, esettanulmányok biztosításához, jövedelmező üzleti partnerségekhez szükséges kapcsolatok közvetítéséhez, valamint a piacról és egyes szereplőkről szóló információk megszerzéséhez, ami már segített a kartellek leleplezésében.
Végül Barbara Zollmann ügyvezető igazgató a Swisscham, az Advantage Austria és az Osztrák-Magyar Üzleti Tanács képviselőivel együtt bemutatta a Netzwerk-Digital kezdeményezést, amely a magyarországi német nyelvű gazdasági szervezeteket tömöríti azzal a céllal, hogy elősegítse a digitális oktatást és fejlesztést, gyakorlati digitalizációs szolgáltatásokat nyújtson, és platformot biztosítson a tapasztalatcseréhez. Ennek kapcsán felmérést végeztek a vendégek körében, hogy megtudják, milyen témák érdeklik őket a digitalizáció területén, és milyen kihívások merülnek fel a szolgáltatások terén. A digitalizálási kérdésben a "mesterséges intelligencia" témája dominált, de az automatizálás és a "best practise"-k is szóba kerültek, míg a szolgáltatások esetében a folyamatok digitalizálása és a munkavállalók képzése került előtérbe.
Program*:
8.30 Regisztráció, Welcome Kaffee/Tee
9.00 Köszöntő és bevezető
- Barbara Zollmann, a DUIHK ügyvezető elnökségi tagja (német nyelven)
9.20 Üzleti klíma: kilátások és tendenciák a német gazdaságban és a német-magyar gazdasági kapcsolatokban
- Dirk Wölfer, kommunikációs osztályvezető, DUIHK
10.00 – 16:00: Tematikus fórumok (a rendezvényteremben), párhuzamosan egyéni megbeszélések
Tematikus fórumok
10.00 – 11:30 FÓRUM 1: Magyarország, mint beszerzési piac – magyar beszállítók esélyei
- Moderáció: Balogh Ilona, ügyvezető igazgatóhelyettes, üzletfejlesztési osztályvezető, DUIHK
- Perspektívák és kihívások a globális ellátási láncban
Olaf Holzgrefe, nemzetközi osztályvezető, Német Anyaggazdálkodási, Beszerzési és Logisztikai Szövetség (BME) (online) - Magyarország mint beszerzési piac – magyar beszállítók esélyei
Balogh Ilona, ügyvezető igazgatóhelyettes, üzletfejlesztési osztályvezető, DUIHK - Eszkalációmenedzsment a beszállítói láncban, avagy miért célszerű megelőzni a vevői szankciókat
Szabó András Viktor, ügyvezető igazgató QFD Group / alapító QTICS Automotive - Egy német vállalat tapasztalatai magyar beszállítókkal
Juhász Csaba, ügyvezető igazgatr MANZ Hungary Gépgyártó Kft., Debrecen - Beszélgetés, kérdések és válaszok
11:30 -13:00 FÓRUM 2: Fenntartható munkaerőgazdálkodás – Bevált kis- és középvállalati stratégiák
- Moderáció: Borosné Huber Mária, ügyvezető, Német-Magyar Tudásközpont Kft.
- Tudatos döntések a People Management terén
Makkay-Chambers Adrienne, a Német-Magyar Tudásközpont HR szakértője és trénere - Egymásra hangolt gondolkodás a munkatársak keresésében és kiválasztásában
Kutyáncsánin Jevrem, operatív vezető, HR-Rent Kft. (Prohuman Cégcsoport) - „Nem csak gépeket, hanem szakembereket is építünk“ – öngondoskodó képzési szerepvállalás
Juhász Csaba ügyvezető, Manz Hungary Gépgyártó Kft - A betanítástól a tehetségmenedzsmentig – teljes képzésfejlesztési eszköztár
Somogyi Zsuzsanna, regionális HR vezető, Roto Elzett Certa Kft. - Beszélgetés, kérdések és válaszok
13:00-14:00 Ebéd
13:30 – 13:45 A Kamara épületének megtekintése, házbejárás
14:00 – 15:30 FÓRUM 3: Az értékes és aktív tagság – Hogyan hasznosítom a legtöbbet a tagságból?
- Előadás: Hogyan segítik a tagsági szolgáltatások a cégeket üzleti tevékenységükben?
- Borsos Bálint, tagsági szolgáltatások csoportvezető, DUIHK
- A tagság tudatos és célzott kihasználása: Új és régi, hű tagok tapasztalatai
- Katona Gábor, a DUIHK elnökségi tagja
- Krizsán Olivér, ügyvezető igazgató, HeroBot Kft.
- Schäffer Zsuzsa, marketing igazgató, Work Force Kft.
- Moderáció: Borsos Bálint, tagsági szolgáltatások csoportvezető, DUIHK
- Az aktív tudástranszfer jó gyakorlata: Netzwerk Digital
Partnerek bemutatkozása / Netzwerk-Digital-projektek ismertetése
- Lipovecz Júlia, Swisscham
- Philipp Schramel, Advantage Austria
- Othmar Michl, Austro Hungarian Business Council
- Barbara Zollmann, DUIHK
- Beszélgetés, kérdések és válaszok
10.00 – 16.00: Egyéni konzultációs megbeszélések
Egyéni konzultációk témái (30 percben, tervezett időpontokban):
- A DUIHK tagságot érintő kérdések
- Üzleti partnerközvetítés
- Beszállítóként Németországba
- Részvétel német és magyar kiállításokon
- Telephelykeresés és cégalapítás Németországban
- Áfa-Visszatérítés Németországban és az Európai Unióban
- Kiterjesztett gyártói felelősség (EPR) Németországban
- Harmadik országbeli munkavállalók Magyarországon
- Képzések energiahatékonyság és ESG témában
- Vezetőfejlesztő és soft skills tréningek
*A programváltoztatás jogát fenntartjuk.